Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska utrzymał w mocy i częściowo zmienił decyzję środowiskową dla odcinka drogi ekspresowej S19 Choroszcz – Ploski wraz z budową drogi krajowej nr 65 Kudrycze – Grabówka. Trasą przebiegać będzie południowa obwodnica Białegostoku.
Największą zmianą jest wydłużenie mostu przez dolinę Narwi ze 159 do 660 metrów. Nowa decyzja GDOŚ, w kwestii przeprawy drogowej nad doliną rzeki Narew w rejonie miejscowości Ploski, uwzględnia jeden z wniosków, jakie złożono w odwołaniu od decyzji środowiskowej RDOŚ. Modyfikując DŚU w tym zakresie, GDOŚ uznał za konieczne budowę estakady obejmującej całą szerokość doliny Narwi.
Zmiana po odwołaniu
Jak informuje białostocka Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zmieniona decyzja środowiskowa obejmuje swoim zakresem trzy odcinki realizacyjne S19 o łącznej długości około 40 km oraz prawie 14 km fragment DK65 po nowym śladzie.
– Zmiana podyktowana jest koniecznością zachowania drożności międzynarodowego korytarza ekologicznego Dolina Górnej Narwi GKPn-23A. Dolina Narwi stanowi jeden z najcenniejszych w Europie kompleksów siedlisk wodno-błotnych włączonych do sieci Natura 2000 […] oraz posiada szczególne znaczenie dla ochrony bioróżnorodności – czytamy w uzasadnieniu decyzji.
W ocenie GDOŚ, 660-metrowy most krajobrazowy przez całą szerokość doliny rzecznej, z 60-metrowym przęsłem nurtowym i skrajnią pionową wynosząca minimum 5 m na długości 70 proc. obiektu - zapewni zachowanie istniejących w dolinie warunków siedliskowych i umożliwi przemieszczanie się zwierząt (w tym dużych) całą szerokością doliny.
Decyzja zmienia również niektóre warunki dotyczące prowadzenia prac budowalnych oraz działań minimalizujących oddziaływanie na środowisko, m.in.: wyłagodzenia nasypów pod istniejącą droga krajową nr 19 w celu poprawy warunków migracji zwierząt w dolinie Narwi, badania i ochrony budynków przed drganiami w trakcie prowadzenia prac czy wykonania siedlisk zastępczych dla trzmieli oraz innych zapylaczy oraz sposobu zagospodarowania otoczenia siedlisk (łąki kwietne).
Zmieniona DŚU zostanie poddana szczegółowej analizie pod kątem koniecznych do wprowadzenia rozwiązań technicznych oraz wynikających z nich warunków ekonomicznych. Jeśli nie wpłyną skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na zmodyfikowaną decyzję środowiskową, to stanie się ona prawomocna. W takiej sytuacji przetargi na poszczególne odcinki realizacyjne GDDKiA będzie mogła ogłaszać pod koniec bieżącego i na początku przyszłego roku. Plan zakłada, że do końca 2026 roku podpisane zostaną umowy, w formule Projektuj i buduj, z nowymi wykonawcami.
Długoletnia walka o DŚU
Generalna Dyrekcja opisuje, że zmieniona przez GDOŚ decyzja środowiskowa na ten odcinek S19 wraz z budową DK65 jest kolejną w długiej historii starań o budowę południowej obwodnicy stolicy Podlasia.
Pierwszy wniosek o DŚU został złożony 4 września 2018 roku. Decyzja została wydana blisko rok później, jednak wpłynęły do niej odwołania, które rozpatrywał GDOŚ. W czerwcu 2021 roku GDOŚ uchylił w części decyzję RDOŚ, jednak w większości utrzymał ją w mocy, co pozwalało na kontynuowanie inwestycji.
Rok później – w lutym 2022 roku – jednak w wyniku skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie decyzje zostały uchylone, a jeszcze w listopadzie Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną GDDKiA.
Sprawa wróciła do RDOŚ w Białymstoku. W lutym 2023 roku złożono uaktualniony, zgodny z wyrokami obu sądów administracyjnych, raport o oddziaływaniu na środowisko. W lipcu RDOŚ, po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego na podstawie wniosku z 4 września 2018 r., wydaje nową decyzję środowiskową nadając jej rygor natychmiastowej wykonalności, jednakże ponownie – w sierpniu – wpływają odwołania od decyzji RDOŚ. Kolejnym etapem jest zmieniona właśnie częściowo decyzja środowiskowa, która umożliwia przygotowanie przetargów.
Podlaska S19
Docelowo droga łącząca, położoną na granicy z Białorusią, Kuźnicę i Barwinek na granicy ze Słowacją będzie miała długość ponad 580 km z czego w standardzie drogi ekspresowej będzie ok. 575 km. Połączy trzy największe miasta wschodniej Polski - Białystok, Lublin i Rzeszów.
W województwie podlaskim S19 to docelowo około 175 km (plus 5 km dwujezdniowej DK19 w rejonie przejścia granicznego w Kuźnicy). Oprócz trzech odcinków położonych na południe od Białegostoku i objętych właśnie wydaną decyzją środowiskową (ok. 40 km), trwają prace nad pozostałymi fragmentami S19.
Na bardzo zaawansowanym etapie budowy jest obecnie siedem odcinków S19 o długości ponad 89 km (plus wspomniany odcinek DK19 koło Kuźnicy): Kuźnica – Sokółka (oddanie pod koniec tego roku), Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód, Deniski – Haćki, Haćki – Bielsk Podlaski Zachód (oddanie do użytku na przełomie października i listopada tego roku), Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (oddanie do użytku na przełomie października i listopada tego roku), Boćki – Malewice oraz Malewice – Chlebczyn.
Trzy kolejne odcinki S19 o długości niemal 46 km są na etapie opracowania szczegółowej dokumentacji technicznej i złożono już wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej (ZRID). Są to: Sokółka – Czarna Białostocka, Czarna Białostocka – Białystok Północ oraz Białystok Północ – Dobrzyniewo.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.